Różnica między najcichszą wersją drogi asfaltowej, a najgłośniejszą o betonowej nawierzchni, to jedynie 3dB! Zwłaszcza nawierzchnia betonowa pełna nie powinna generować większego hałasu.
Najnowsze badania (Zobacz) pokazują, że już na etapie budowy, droga betonowa potrafi być tańsza nawet o prawie 30%, a na przestrzeni 30 lat użytkowania, oszczędności mogą wynieść ponad 50%!
Obecna technologia, wiedza i doświadczenia, pozwalają na wykonywanie równych nawierzchni betonowych. Oczywiście kluczem jest właściwe wykonanie i pielęgnacja nawierzchni podczas prac oraz po nich. Wciąż także dąży się do udoskonalania technologii oraz wprowadzania innowacji.
To sama prawda! Ze względu na swoje właściwości, odpowiednio pielęgnowana nawierzchnia betonowa, może posłużyć nawet 40 lat. Dodatkowo, ze względu na brak potrzeby wykonywania remontów, tak droga jest przez cały ten czas przejezdna!
Nawierzchnia betonowa odporna jest na zjawisko koleinowania. Nie tworzą się w niej także wyrwy. W efekcie pozostaje gładka i woda jest z niej bardzo dobrze odprowadzana. Beton wykazuje również wysoką odporność na zmieniające się warunki atmosferyczne. Przy właściwym wykonaniu i pielęgnacji, nie może być mowy o tzw. akwaplaningu.
Na większe bezpieczeństwo nawierzchni betonowych składa się kilka czynników. Sama specyfika nawierzchni sprawia, że samochody mają lepszą przyczepność, a co za tym idzie – ich droga hamowania jest krótsza. Do tego dochodzi kolor nawierzchni betonowej – jest stosunkowo jasna – piesi i rowerzyści są na niej zdecydowanie lepiej widoczni, sama droga jest także lepiej widoczna po zmroku czy w nocy.
Obaliliśmy już mit o wysokich kosztach budowy drogi o nawierzchni betonowej. Fakty są bowiem takie, że zarówno na etapie budowy, jak i utrzymania – drogi betonowe są tańsze. Dodatkowo generują oszczędności w innych aspektach. Mamy tutaj na myśli mniejsze zużycie paliwa (ok. 2-3% dla samochodów osobowych i nawet kilkanaście % dla samochodów ciężarowych) i ok. 40% mniejsze zapotrzebowanie na oświetlenie.
Technologia ta wykorzystuje w 100% polskie surowce. Począwszy od kruszyw używanych do produkcji cementu, aż po kruszywa służące do wytwarzania betonu.
Przemysław Malinowski
Pełnomocnik Zarządu ds. Promocji Dróg Betonowych